Sint-Truiden installeert publieke laadpalen voor elektrische auto’s in binnenstad

17 juni 2017
 

Het centrum van Sint-Truiden is uitgerust met publieke oplaadpalen voor elektrische wagens. Die werden op dinsdag 20 juni in gebruik genomen. In de toekomst volgt er nog een stapsgewijze uitrol van extra laadpalen in functie van de behoeftes van de gebruikers. 

De toekomst van de mobiliteit is groen uit en daarbinnen spelen elektrische auto’s een sleutelrol. Het stadsbestuur ruilde daarom zijn verouderde wagenvloot in voor elektrische exemplaren. Sint-Truiden heeft als lid van het Burgemeestersconvenant namelijk een klimaatplan, waarmee ze zich engageert om de CO2-uitstoot af te bouwen en de bevolking aan te zetten duurzame keuzes te maken.

Spreiding

“Door zelf elektrisch te gaan rijden, geven we het goede voorbeeld aan de Truienaren. We willen de elektrische wagen promoten bij onze inwoners, maar dan moeten zij hun groene auto natuurlijk ook ergens kunnen opladen. Dat kan ondertussen, nu de eerste publieke laadpalen op ons grondgebied in gebruik genomen werden”, vertelt schepen van Mobiliteit Bert Stippelmans.

Dat gebeurde op 20 juni aan de Veemarkt. Daar staat één van de laadpalen, waar inwoners en bezoekers hun voertuig kunnen inpluggen. Verder zijn er ook laadpunten aan het stadskantoor, het zwembad, het cultuurcentrum en het Europaplein. En zodra de Groenmarkt is vernieuwd, komt er ook daar een exemplaar. De locaties zijn bewust gekozen, om de laadinfrastructuur zo goed mogelijk te spreiden over de binnenstad.

Ladder van laden

Naast de nieuwe publieke laadcapaciteit, voorziet het stadsbestuur ook in laadpalen op basis van de behoeftes van de gebruikers. Concreet betekent dit dat inwoners die zich een elektrische wagen aanschaffen, via de Stadsapp een aanvraag kunnen doen om een laadpaal bij hen in de buurt te laten installeren. Dat wordt beoordeeld volgens het zogenaamde principe van ‘de ladder van laden’.

In dit geval wordt eerst onderzocht of de eigenaar van de elektrische wagen een laadpaal aan zijn eigen garage of oprit kan plaatsen. Die betaalt hij dan zelf. Kan dit niet, dan kijkt men of er een laadpunt mogelijk is aan een betaalparking of parking van een supermarkt in de buurt. In laatste instantie zal er binnen een straal van zowat 250 meter een laadpaal op openbaar domein komen.

 

Laadcapaciteit

De nieuwe oplaadpalen zijn op het terrein te herkennen aan groene belijning en een wit symbool van een elektrische auto op de grond, begeleid door een blauw signalisatiebord. Verder hebben ze  een grote laadcapaciteit, waardoor auto’s een halfuur na het inpluggen voor minstens 80% zijn opgeladen. Dat is ook één van de criteria waar de stad zich binnen het EVORA-platform tot verbindt.

“Op lokaal niveau leveren wij concrete bijdragen om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Dat is bepaald in ons klimaatplan, dat is opgesteld in het kader van het Burgemeestersconvenant. De promotie van elektrische auto’s met een zero-emissie is hierbij een belangrijk actiepunt. Door laad-palen aan te leggen, geven we eigenaars het signaal dat ze welkom zijn in onze stad en dat ze hun wagen op meerdere plaatsen eenvoudig kunnen opladen”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

Autodelen

Binnenkort start Sint-Truiden in die zin ook met een autodeelproject, waarbij ze haar eigen elektrische voertuigen ter beschikking zal stellen aan de inwoners. Die kunnen aan een aantrekkelijk tarief een wagen uitlenen voor korte verplaatsing in en rondom de stad. Dit alles zal allemaal digitaal verlopen via een slimme smartphone-applicatie.

Het stadsbestuur mikt hierbij vooral op mensen die geen (tweede) auto nodig hebben en voor wie delen een goed en voordelig alternatief kan zijn. Momenteel loopt er een piloottraject, om het project na de zomer officieel te lanceren.

Categorie: