Persbericht: "Sint-Truiden: stad midden de mensen. Beleid wordt zichtbaar"

21 december 2016

Sint-Truiden: stad midden de mensen - Beleid wordt zichtbaar

Het stadsbestuur van Sint-Truiden heeft de prioriteiten voor 2017 vastgelegd en daaraan het nodige budget gekoppeld. Stads- en dorpsverfraaiing blijft ook volgend jaar een belangrijke doelstelling. Daarnaast zet de beleidsploeg stevig in op veiligheid en worden er maatregelen genomen voor de levenskwaliteit en het welzijn van de gezinnen, ook zij die het moeilijk hebben. Het stadsbestuur stelt ook in 2017 de Truienaren voorop en verhoogt de belastingen niet.

Sint-Truiden wil er ook in 2017 zijn voor haar inwoners. Het stadsbestuur blijft investeren in hun toekomst en heeft hiervoor het nodige budget vastgelegd.

In 2017 zal het beleid van de afgelopen jaren meer zichtbaar worden.

Stads- en dorpsvernieuwing
De vernieuwingswerken in het centrum, zowel boven- als ondergronds, gaan verder. Volgend jaar worden onder meer de Stationsstraat, de Naamsesteenweg, de Luikerstraat, het Heilig Hartplein, het Begijnhof en de Hamelstraat volledig heraangelegd met nieuwe rioleringen, gasleidingen en telefonieaansluitingen.

Het stadsbestuur is er volgend jaar ook opnieuw voor de duizenden inwoners van de kerkdorpen. Zowat 100 straten, fietspaden en trottoirs krijgen een stevige opknapbeurt. Na de investering van zo’n 3 miljoen euro de voorbije twee jaar, wordt in 2017 opnieuw een bedrag van bijna 1,5 miljoen euro uitgetrokken voor asfalterings- en betonwerken, de heraanleg van buurtwegen en werken aan nieuwe fiets- en voetpaden.

Veiligheid
Truienaren en de bezoekers aan de stad moeten zich ook veilig voelen. Dat is één van de meest structurele taken van een lokaal bestuur. Criminaliteit, verkeersveiligheid en overlast zijn in 2017 dé belangrijkste prioriteiten.

De politiepatrouilles worden opgevoerd. Er komt nog meer blauw op straat. In 2017 komen er extra camera’s op publieke plaatsen in en rond de binnenstad. Het stadsbestuur wil het onveiligheidsgevoel en de overlast ook tegengaan via een aantal slimme beleidsmaatregelen.

Zo lanceert Sint-Truiden in het voorjaar het online burgermeldsysteem en de bijhorende smartapp. Die stellen inwoners en bezoekers in staat sneller problemen door te spelen naar de stadsdiensten, die ze op hun beurt efficiënter kunnen oplossen.

Leefbaarheid
Sint-Truiden wil er zijn voor al haar inwoners. Weten dat je geholpen kan worden, zelfs al gaat het even niet zo goed: dat is de kern van het stadsbeleid.

Het stadsbestuur neemt gerichte maatregelen om mensen die het moeilijk hebben een duwtje in de rug te geven. Zo krijgen alleenstaanden en eenoudergezinnen een tegemoetkoming in de afvalfactuur in de vorm van Trud’Or-bon bij de Truiense handelaars.

In 2017 opent het stadsbestuur in samenwerking met het OCMW ook een sociale buurtwinkel. Hier kunnen mensen die het zwaar te verduren hebben aan een aangepast tarief terecht voor dagdagelijkse inkopen.

Sint-Truiden blijft investeren in jongeren en kinderen. Zo wordt Tutti Frutti uitgebreid en gaan we voor het label van kindvriendelijke gemeente.

Welvaart
In 2017 is de werkloosheid in Sint-Truiden verder gedaald. Dit is niet evident! En dat is mee de verdienste van de lokale overheid. Nooit eerder werden zoveel nieuwe jobs in onze stad gerealiseerd. Zo is Stayen een nieuwe economische motor geworden met vele bedrijven en arbeidsplaatsen. Ook onze nieuwe industrie doet het goed. Sint-Truiden is het innovatieve kenniscentrum van de automotive sector geworden.  We faciliteren ten volle bedrijven zoals Punch Powertrain zodat in 2017 er ook  weer nieuwe arbeidsplaatsen kunnen komen.

Daarnaast zal het stadsbestuur ook de belangrijke economische sectoren als de fruit-  en zorgsector blijven ondersteunen omdat ook zij  cruciale bronnen van tewerkstelling zijn.

“Wij investeren als  stadsbestuur in het economische weefsel van Sint-Truiden. De lokale handel wordt verder ondersteund, want die is cruciaal voor de beleving in de stad. Zo wordt volgend jaar gestart met een project in de Stapelstraat. De leegstaande panden worden er ter beschikking gesteld aan startende winkeliers”, zegt Eerste schepen Pascal Vossius.

Investeren in morgen
In 2017 wordt Sint-Truiden verder op de rails gezet van de 21ste eeuw. Na een forse schuldafbouw in de eerste drie jaar van de legislatuur, wordt er in het tweede deel van de legislatuur 75 miljoen euro geïnvesteerd.  In 2017 zullen de Truienaars niet meer belastingen betalen. En zal er voor bepaalde of zwakkere groepen iets extra gedaan worden. We willen iedereen mee in onze stad!

“De historische lage rentevoeten bieden een uniek kans om te investeren in onze stad. Door een slimme onderhandelingsprocedure gaat de werkingskost bovendien naar omlaag. We schuiven ook de rekening niet door naar onze inwoners. De belastingen gaan voor het vierde jaar op rij niet omhoog”, vertelt schepen van Financiën Ingrid Kempeneers.

“Investeren in een stad, is investeren in haar toekomst. In 2017 zal er aandacht zijn voor morgen. We zijn dan wel een historische stad maar we zullen een zichtbare stap zetten in de technologie en klimaatverbetering. Toepassingen zullen ervoor zorgen dat de Truienaar makkelijk met de stad kan communiceren en de dienstverlening vereenvoudigt.”

“Met de realisatie van de verschillende projecten zorgen we ervoor dat Sint-Truiden het hoofd kan bieden aan de uitdagingen en opportuniteiten van de toekomst. In 2017 komt de stad letterlijk naar je toe. We werken tot vlak voor je deur, we houden het proper en veilig in je straat, en onze dienstverlening komt dankzij de slimme projecten tot in je huiskamer. Kortom: Sint-Truiden is een stad die midden haar mensen staat”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

Categorie: